Monday 28 January 2013

Cerita Phobia Aku



Okay kawan-kawan, hari ni kitaa nk citaa dekat kawan-kawan pasal topik phobia.As we all know. there's like thousands type of phobia. Korang semua mesti ada phobia masing-masing kan.So aku pun nak share lil bit about phobia aku laa. :)


  • Androphobia (Fear Of Men)
          okay,agak malu gua di situ..haha.I mentioned this already in my previous entry.FYI, aku kalau jalan depan lelaki memang aku gabra habis la.For some unknown reason,aku jadi awkward gila.Semua jadi serba tak kena.Padahal laki tu tak usha aku pun,tapi dia jadi macam nervous tau.My legs and body start shaking. Sebab tu kalau aku pergi ke mana-mana kedai and the cashier happened to be a guy,aku takkan pegi beli punya.Aku sanggup bertekak dengan abang aku suruh dia yang pegi.Korang tau tempat mana yang paling aku tak suka pegi? Kedai Burger.That's it.18 tahun aku hidup ni,tak pena sekali pun aku pegi beli burger dekat gerai burger.Tapi kalau untuk lelaki yang kategori umurnya dah taraf bapak aku dah pun tadak la sampai nak nervous semacam.Tu dah gilaa namanya. My phobia is not that heavy.

  • Anthropophobia ( Fear of People or Society)
         Hat ni pun aku da pena mention dlm entry lepas. Hmphh, okay I'm a middle-anthrophobia. I mean, I love crowd but not too much.You know I'm havin kinda like uneasy feeling bila berdepan dengan masyarakat ni. Dunno how to make the explanation. Aku bukan lah yang jenis senang nak mix dengan society ni. There's only certain person yang aku memang boleh mix. And kalau orang tu happened to be someone yang aku tak kenal, aku akan buat muka ni (-"'-)..I don't feel like smiling or anything.That is why most people yang dah kenal aku confirm akan cakap macam ni  'At first tengok hang,seriously takut nak tegoq sebab muka hang nampak macam orang sombong gila'.. Well aku bukan sombong cuma, I'm not that easy-going person.Kalau kau nak cakap dengan aku, kau yang kena start dulu.Okay...Tapi bila dah nak masuk 18 ni,kena-kena lahh belajar untuk mesra dengan orang.Kalau tak, masuk IPT nanti, kero sumbanglahh kau Nadd.. -,- Shirooo!!!


  • Aphenphosmphobia- (Fear of being touched.)
          Funny kan (-''''-)..Aku pun tak tahu kenapa.Tapi badan aku memang sensitive bila bab touching-touching ni.. Kalau aku tengah pejam mata then ada orang nak datang pegang aku,automatically,mata aku akan terbuka.Ada serasa macam viber tau tak..Bila tangan somebody tu dah macam seinci lagi nak pegang aku,kulit aku akan rasa tickling semacam..Kinda like send a vibration to me.Chaa Ishak pena cakap 'Alah sikit-sikit geli, nanti kalau once you have a husband,macam mana?'..Well I dunno.haha :p 


  • Bufonophobia- (Fear of toads)
           Ermm,yang ni aku rasa almost girls ada phobia ni..Tell me,who's not being afraid of toad.Like double triple yuckss okay.Like seriously aku tak boleh tengok benda alah yang duk melompat tu.With its slimy skin. Gross -,-...


  • Dromophobia- (Fear of crossing streets)
          Nampak tak keganjilannya disitu..Well frankly,memang aku takut nak lintas jalan.Dulu time aku kecik, aku rock..Sikit pun tak endah.But starting form 1 aku dah mula takut nak lintas jalan..I were once being scolded by 'pak cik lalu lintas tu'..Seriously malu kott.Dah la depan orang ramai.Since that day, aku dah jadi fobia nak lintas jalan..Kalau nak lintas ja,aku mesti ada orang teman aku or else memang tak laa jawabnya. My parents often sarcasm me by saying 'Kalau jalan depan sekolah pun takut nak lintas,macam mana nak pi Korea nanti?.Time tu bukan ada orang teman'.. Response aku : (-''''-).


  • Gatophobia- (Fear of cats)
           I'm chronic..Aku memang tak boleh dengan kucing.Geli kot..Well kalau cakap pasal kucing ni of course dekat restoran memang tempat kucing kan.Bapak aku siap bagi gelaran kat aku 'Tom the Cat'..Why? Sebab pegilah mana restoran sekalipun,mesti akan ada kucing yang datang and setiap kali kucing datang, parents aku mesti macam 'Tu bala tentera Nadia dah datang'..haha  but to make it worse, spot dia slalu nak landing is bawah kerusi aku..Aku yang sememangnya pantang dengan kucing ni secara automatically angkat kaki naik atas kerusi..Bila dah selalu jadi macam tu,so it's kinda like habit..Sekarang ni tiap kali pegi makan,even there's no cat at all,aku akan tetap bersila atas kerusi..Anak Melayu sejati laa katakan.Benda yang paling aku tak boleh lupa, once aku pegi makan dekat restoran xxxxxxx..(nama dirahsiakan untuk menjaga reputasi restoran tu)..Setiap meja kt situ,diorang letak table cloth.Kfinee la.And all of sudden aku rasa macam sejuk ja bawah kaki aku ni,spontaneously aku lompat.Then I checked what lies under the table.I saw a cat..Time tu aku dah mula bangun mendadak dari kerusi dah. I saw something hanging within its mouth.At first aku ingat ikan..But it wasn't.You know what, kucing tu gonggong tikus! Like triple gross.Aku time tu dah macam nak pitam dah..Melompat aku sambil jerit..Memang tak boleh control langsung..Time tu kira lantak pi lahh apa orang kat situ nak pikir pasal aku.They weren't in my shoes.And benda tu lahh yang buat aku lagi fobia tahap cipan punya dekat kucing.Till forever and ever and ever aku takkan pena suka kucing...


  • Sitiophobia- (Fear of food or eating)
          I used to be Sitiphobia..I even went on a strict diet sampai aku dapat gastric.Boleh dikata dulu aku makan before 4 PM jaa.After that,no food allowed.Even aku lapar macam mana sekali pun,aku akan tahan.. Mama aku dia pattern orang yang tak boleh kalau anak dia tak makan nasi.Dia akan paksa jugak makan. Kata mama, kalau tak makan nasi tadak tenaga..Time tu macam-macam alasan aku bagi sebab nak elak makan nasi sampai at one stage,perut aku mula tak selesa..Rasa nak muntah.Kepala pening and aku cepat mengantuk..Tapi aku gagah jugak nak diet.Sampai berat aku turun 5kg tak sampai sebulan..Great progression..Aku memang happy gila.Tapi tu lahh macam mana cepatnya turun, macam tu lahh cepatnya I gain my weight back.Aku makan lebih sikit dalam sehari ja, berat aku naik terus..Then makin lama aku notice, even strict macam mana pun diet aku,berat aku maintain ja.Tak turun and tak naik..Lepas tu aku dah serik ikat perut. -,-...Apa pun tak dapat.So right now,aku tengah practise on a healthy diet. :). To you olls' jangan buang masa nak diet bagai.Just have a balance diet and some exercise..Make your body happy ^^


  • Telephonophobia - ( Fear of telephone)
          Last but not least, benda yang selalu aku mention.Macam pelik kan,fobia telefon but that's me.. Setiap kali ada call masuk phone aku or phone rumah, jantung aku confirm akan berdegup kencang.Then akan jadi nervous semacam..Lepas tu kena tengok number sapa yang masuk.Kenal ka tak.And to tell you the truth, even orang yang aku kenal pun aku takkan terus angkat.Pegang phone dulu and fikir whether nak angkat ka tak..Tu taraa orang yang aku kenal.Yang tak? Pandai-pandai pikirlahh..Last sekali, missed call. Teruk kan aku -,-!



Well tu antara phobia yang aku ada laa..Saja nak share kat blog aku. :)

p/s : Aku rasa aku dah boleh terbitkan sekuel Phobia laa...Phobia 5.Coming soon.hahahaha *buat muka evil*